بازسازی بدنه و قطعات جانبی خودرو های کلاسیک

بازسازی بدنه و قطعات جانبی خودرو های کلاسیک

بازسازی بدنه و قطعات جانبی خودرو های کلاسیک

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یک وسیله با ارزش در محل کار و یا خانه خود دارید که بسیار قدیمی است. شما کار های مختلفی را جهت حفظ سلامت آن وسیله انجام میدهد چرا که میدانید دیگر از آن تولید نمیشود یا اصلا وجود ندارد. بازسازی خودرو های کلاسیک نیز شبیه همین مورد است. خودرو های کلاسیک ضمن قدیمی بودن بسیاز ارزشمند هستند و از لحاظ مادی و هم از لحاظ معنوی جایگاه ویژه ای در بین افراد و سرمایه داران دارند.

بازسازی خودرو های کلاسیک نه تنها در ایران بلکه در همه نقاط جهان حرفه ای ارزشمند بوده و دنبال کنندگان زیادی دارد. بازسازی خودرو های کلاسیک همانند انجام دیگر کار ها به قواعد و اصول خاصی نیاز دارد که اگر فردی طبق این قواعد جلو نرود ممکن است باعث هدر رفتن وقت، انرژی و از همه مهم هزینه های بالا شود.

منظور از بازسازی خودرو های کلاسیک چیست؟

هر چقدر که از زمان ساخت خودرو های قدیمی میگذرد، رفته رفته آن ها پوسیده شده و کارکرد خود را از دست میدهند. این در حالی است که برخی از این خودرو های قدیمی، جزو خودرو های کلاسیک بوده و نمیتوان آن ها را به دسته خودرو های اسقاطی واگذار کرد چرا که همان طور که گفتیم ارزش مادی و معنوی بالایی دارند. جدا از این چنین خودرو هایی دیگر تولید نمیشوند و نایاب هستند. بنابراین این خودرو ها را بازسازی میکنند تا به شرایط نرمالی برسند و کار کنند.

مدت زمان بازسازی خودرو های کلاسیک چقدر است؟

پس از این که بازسازی یک خودرویی تمام میشود، لذت بسیاری از آن کسی میشود که در تمام طول کار صبر و حوصله به خرج داده و هرگز پشیمان نشده است. مدت زمان مشخصی را نمیتوان برای بازسازی یک خودروی قدیمی در نظر گرفت ولی قطع به یقین گقتنی است که بازسازی خودرو های کلاسیک کاری زمان بر است و این لذت مخصوص کسی است که تمام این مدت زمان را صبر کرده باشد. معمولا افرادی بازسازی خودرو را بر عهده میگیرند که میخواهند به مالکیت ماشین برسند یا به دلایل تجاری و سرمایه گذاری وارد این کار میشوند.

اگر اقدام به بازسازیی خودرویی میکنید که موتورش کار میکند و فقط ظاهر آن از بین رفته است، کار راحتی خواهید داشت ولی اگر ماشینی که سال هاست در پارکینگ خاک خورده و کار نمیکند حتی سخت تر از تعمیر و بازسازیی یک خودروی زمین گیر است. میتواند لوله های انتقال دهنده روغن نیاز به پاکسازی داشته باشد از طرفی برخی قطعات نیز نیاز به تعویض داشته باشند. باید خودتان را برای خرید و تعویض قطعات زیادی از ماشین آماده کنید. البته اگر ماشین تصادفی باشد کار شما سخت میشود چرا که تعمیر و بازسازی شاسی های خراب به مهارت بالایی نیاز دارد.

نگه داری برخی قطعات اصل و اورجینال خودرو

اکثر افرادی که به خرید خودرو های کلاسیک بازسازی شده اقدام میکنند، ارزش زیادی به اورجینال بودن قطعات قائل میشوند و به همین دلیل نیز شما باید پیش از اقدام به بازسازی خودرو تمامی قطعات آن را بررسی کنید. باید ببیند کدام قطعات امکان استفاده مجدد دارند و همان ها را سالم نگه دارید. از طرفی باید مشخص کنید به چه قطعات جدیدی نیاز دارید و پیش از بازسازی اقدام به خرید کنید چرا که پیدا کردن آن ها و خریدشان، خودش فرایندی زمان بر است. به طور کلی میخواهیم بگوییم که هر چقدر در این فرایند نظم کاری شما بیشتر باشد، همان قدر نیز کار با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

یافتن قطعات خودرو های فرسوده جهت بازسازی

برخی از خودرو های خاص در جهان وجود دارد که اگر بخواهید به بازسازی آن ها بپردازید، حتی نمیتوانید قطعات آن ها را به راحتی پیدا کنید چرا که فقط تعداد محدودی از آن ها ساخته شده است. البته گفتنی است که حتی یافتن قطعات ماشین هایی که تعداد زیادی از آن ها تولید شده است نیز دشوار است. گاهی اوقات نیز افراد با این که قطعات قدیمی را پیدا میکنند، باز هم مجبور به استفاده از قطعات سفارشی میشوند. این قطعات قیمت بالایی دارند.

ابزار مورد نیاز جهت بازسازی خودرو های کلاسیک

برای انجام هر کاری به ابزار مخصوص به خود نیاز دارید. برای بازسازی یک خودروی کلاسیک نیز باید ابزار مناسب و استانداردی در دسترس داشته باشید. هر چقدر ابزار شما کامل و پیشرفته باشد، همان قدر بازسازی خودروی شما بدون دردسر انجام خواهد شد.

لیفت هیدرولیک: معمولا دستگاه لیفت هیدرولیک به راحتی پیدا نمیشود ولی بودن دستگاه کار بازسازی را بسیار سرعت میبخشد. شما میتوانید به جای دستگاه لیفت هیدرولیک از جک استفاده کنید.

بالابر موتور: از دستگاه بالابر موتور برای خارج کردن موتور خودروی فرسوده میتوانید استفاده کنید.

دستگاه پرداخت سطح: از این دستگاه برای پاکسازی رنگ روی سطوح فلزی خودرو به کار میرود.

دستگاه جوش: نمیتوان گفت که همه خودرو های بازسازی شده نیاز به دستگاه جوش داشته باشند ولی اگر این دستگاه را در کنار خود داشته باشید، خیلی راحت میتوانید کار های کوچک را به وسیله آن به راحتی حل کنید.

دستگاه سنگ زنی: از دستگاه سنگ زنی برای برش فلز و صیقل دادن آن استفاده میکنند.

کمپرسور هوا: از این دستگاه برای تامین انرژی دستگاه های داخل کارگاه بازسازی استفاده میکنند.

بازسازی ظاهری خودرو های کلاسیک

متخصصانی که اقدام به بازسازی خودرو های کلاسیک میکنند، ابتدا به بازسازی ظاهری خودرو میپردازند به این معنی که ابتدا قطعات تزیینی خودرو نظیر چراغ، سپر، جلوبندی و حتی شیشه های آن را بازسازی میکنند. سپس کابین خودرو را برای صافکاری و رنگ آمیزی قسمت های دیگر خودرو برمیدارند. پس از صافکاری نقاشی میکنند تا همه قسمت های خودرو صاف و یکسدت شوند.

بازسازی فنی خودرو های فرسوده

این مرحله شاید در ظاهر به ظرافت زیادی نیاز نداشته باشد ولی کوچک ترین خطا در بازسازی فنی خودرو میتواند مشکلات زیادی ایجاد کنده به طوری که ماشین نتواند قادر به حرکت باشد. گاهی اوقات موتور خودرو به قدری فرسوده است که مجبور به تعویض آن با یک موتور نو میشویم که این شرایط به هزینه زیادی نیاز خواهد داشت. علاوه بر این سیم کشی خودرو ها نیز در مدت زمان طولانی فرسوده میشود به طوری که باید آن ها را نیز تعویض کنیم.

هر سوالی داشتید از ما بپرسید