صافکاری بدنه خودرو

صافکاری بدنه خودرو

صافکاری بدنه خودرو

امروزه ماشین ها به یکی از اعضای جدانشدنی زندگی تبدیل شده اند و تقریبا میتوان گفت اکثر افراد در حال استفاده از انواع مختلف ماشین ها میباشند. با توجه به افزایش استفاده نسل بشر از ماشین ها برای انجام کار های روزمره، تصادفات و وقوع حوادث بین ماشین ها نیز بالا رفته است. تصادف چه کوچک باشد و چه بزرگ، چه به طور عمد اتفاق بیافتد و چه سهوی باشد، میتوانید آسیب های بزرگ و کوچکی به بدنه خودرو وارد کند. بدنه خودرو از تعدادی لایه فلزی ساخته شده و توسط چند لایه رنگ پوشش داده شده است که در صورت وارد شدن ضربه احتمال آسیب آن وجود دارد. صافکاری بدنه خودرو یکی از حرفه های پرکاربرد در زمینه تعمیر ماشین است.

چه زمانی باید خودرو را جهت صافکاری به تعمیرگاه ببریم؟

همان طور که گفتیم، صافکاری خودرو نوعی مهارت حرفه ای در زمینه تعمیر خودرو میباشد که هر تعمیرکار ماشینی قادر به انجام آن نیست. اگر خدای نکرده در یکی از تصادفات بدنه خودرو دچار آسیب هایی از جمله خراشیدگی، فرورفتگی بدنه و … شود، شما باید به یک صافکار مراجعه کنید. یک صافکار ماهر ابتدا قسمت های آسیب دیده را بررسی میکند و سپس نوع صاف کردن ماشین شما را مشخص میکند. منظور ما از نوع صاف کردن، انواع حالات صاف کردن خودرو میباشد که به دو نوع سافکاری با رنگ و صافکاری بدون رنگ تقسسیم بندی میشود. در واقع عمل صافکاری یک کار هنری است تا این که یک کار تعمیری محسوب شود.

یک صافکار از تمامی ابزار و وسایل خود استفاده میکند تا قسمت آسیب دیده از بدنه خودرو را به حالت اولیه بازگرداند. گاهی در تصادفات، آسیب وارد شده به بدنه خودرو به حدی است که با صافکاری نمیتوان آسیب خودرو را برطرف کرد در نتیجه صافکار مجبور به تعویض قطعه آسیب دیده خواهد شد. معمولا در درب ها، کاپوت ماشین، گلگیر ها و در شرایط خیلی بدتر شاسی و اتاق ماشین کار تعویض قطعه را انجام میدهد. پس از این که کار صافکاری تمام شد، صافکار به وسیله سنباده قسمت آسیب دیده را با سایر قسمت تراز کرده و سپس بتونه کاری میکند.

خسارت هایی که به بدنه خودرو وارد میشود به دو حالت کلی تقسیم بندی میشود؛

  • آسیب سطحی: اگر آسیب وارد شده به بدنه خودرو به طورت خراش کوچک بر روی آن باشد، صافکار به راحتی میتواند به وسیله روش هایی مانند صافکاری بی رنگ و یا پولیش کار آن را تعمیر کند.
  • آسیب عمقی: ولی اگر تصادف طوری باشد که خسارت زیادی به بدنه خودرو وارد کند، باید به طور کامل صافکاری یا همان چکش کاری شود، در این موارد صافکار باید بعد از اتمام کار نقاشی هم بکند.

انواع صافکاری بدنه خودرو

همان طور که پیش تر گفتیم صافکاری میتواند انواع مختلفی داشته باشد و البته با ابزار های مختلفی نیز انجام شود؛

صافکاری بدون رنگ و صافکاری با رنگ

گاهی اوقات شدت ضربه وارد شده به بدنه خودرو به قدری است که فقط خراش کوچکی روی بدنه ایجاد میکند و صافکار اگر دقت و تخصص لازم را داشته باشد به راحتی میتواند بدون رنگ کاری بدن آسیب دیده را به حالت اولیته خود بازگرداند ولی در بعضی مواقع نیز بدنه خودرو به شدت آسیب میبیند به طوری یک فرو رفتگی عمیقی در بدنه ایجاد میشود و یا حین چکش کاری بدنه، رنگ قسمت زیادی از بدنه از بین میرود که در این شرایط نیز صافکار باید عمل صافکاری را به کمک رنگ انجام دهد. البته گفتنی است که در اکثر موارد کار صافکاری بدون رنگ کاری انجام نمیشود.

صافکاری با لیزر

میتوان گفت که صافکاری لیزری مدرن ترین نوع صافکاری در قرن حاضر به شمار میرود و نوعی صافکاری بی رنگ نیز محسوب میشود. معمولا در هنگام تصادفات اگر رنگ بدنه خودرو شکسته شکسته شود، از صافکاری لیزری استفاده میکنند. در این روش برای تعمیر سطح بدنه خودرو از علم لیزر و نور شناسی استفاده میکنند. صافکاری با لیزر به این علت مزایای زیادی دارد که لیزر به وسیله حرارتی که از خود تولید کرده و روی بدنه خودرو به جا میگذارد، هر رنگ و یا خراشیدگی روی بدنه را به طور کامل از بین میبرد.

صافکاری با ساکشن یا همان دستگاه مکش

صتفکاری با دستگاه مکش نیز جزو صافکاری های بدون رنگ محسوب میشود که معمولا برای ضربه های سبک و کم از آن استفاده میکنند. در واقع این دستگاه را بر روی قسمت های فرو رفته بدنه میگذارند و این قسمت ها را به حالت اولیه بازمیگرداند.

صافکاری به وسیله دستگاه مغناطیسی

همان طور که میدانید دستگاه مغناطیسی به کمک امواج الکترومغناطیسی کار میکنند به این صورت که امواج هسته فلز فولاد را به جنبش در می آورد تا فرو رفتگی های بدنه به حالت اولیه باز گردانده شوند.

ویژگی های یک صافکار ماهر

  1. یک صافکار ماهر قبل از این که شروع به انجام کار کند باید قیمت تمام شده صافکاری را به مشتری اعلام کند.
  2. صافکار قبل از این که شروع به کار کند باید تمامی قسمت های اضافی نظیر دستگیره و … را از بدنه جدا کنده تا به راحتی بتواند به صافکاری بپردازد.
  3. سعی کند به تقارن قطعاتی که در ماشین به صورت جفت وجود دارند، توجه کند تا آن ها را شبیه هم در آورد.
  4. سعی کند به شدت ضرباتی که توسط چکش میکوبد، توجه داشته باشد تا آسیب های جبران ناپذیری را بر بدنه خودرو وارد نکند.
  5. باید دقیقا از کد رنگ بدنه ای که توسط سازنده خودرو مشخص شده است، استفاده کند. البته کیفیت رنگ به کار رفته نیز مهم است چرا که در گذر زمان و بر اثر تابش نور خورشید، رنگ بی کیفیت خاصیت خود را از دست میدهد.
  6. صافکار باید تمام تلاش خود را بکند تا قطعات خودرو را تعویض نکند چرا که تعویض قطعات خودرو میتواند اثر خیلی زیادی بر روی کاهش قیمت خودرو بگذارد.
  7. اگر صافکاری ماشین شما به رنگ نیاز داشته باشد، باید در انتخاب صافکار خود دقت به خرج دهید چرا که شما ضمن پرداخت هزینه زیاد، ظاهر بدی از ماشین ممکن است دریافت کنید و پس از آن نیز همین کار میتواند بر روی کاهش قیمت خودرو تاثیر بسزایی بگذارد.

ابزار های مورد نیاز برای صافکاری بدنه خودرو

لوازم بتونه کاری: از وسایل بتونه کاری زمانی استفاده میکنند که صافکار اعمال صافکاری را انجام داده است و پس از آن به کمک بتونه کاری تمامی قسمت ها را با هم یکدست کرده و سپس نقاشی میکند.

دستگاه جوش: در برخی از تصادفات ممکن است قسمت هایی از بدنه دچار شکستگی شوند و یا آسیب ببیند که در این مواقع صافکار از دستگاه جوش برای تعمیر بدنه استفاده میکند.

پمپ رنگ: پس از این که کار بتونه کاری و صافکاری بدنه تمام شد برای یکدست کردن قسمت آسیب دیده با سایز قسمت های بدنه از پمپ رنگ برای زنگ رنگ استفاده میکنند.

سمباده: پس از مراحل صافکاری و بتونه کاری گاهی اوقات صافکار به سمباده کشی احتیاج پیدا میکند. سمباده کشی به دو روش دستی و برقی انجام میشود.

ابزار های چوبی: گاهی اوقات در صافکاری برخی خودرو ها نمیتوانیم از ابزار های فلزی استفاده کنیم و باید از ابزار های چوبی جهت صافکاری بدنه خودرو کمک بگیریم.

خشک کن رنگ: این دستگاه قابلیت این را دارد که برای هر قسمت بدنه مورد استفاده قرار گیرد. از این دستگاه بعد از صافکاری برای خشک کردن قسمت هایی از بدنه استفاده میکنند. در این دستگاه از لامپ های مادون قرمز استفاده کرده اند که سرعت خشک کردن را بالا میبرد.

پولیش: این که بعد از رنگ آمیزی بدنه خودرو، صافکار با مهارت خود تا چه اندازه توانسته است، رنگ قسمت آسیب دیده را بقیه قسمت ها هماهنگ کند، به دقت و تخصص صافکار بستگی دارد. در چنین شرایطی معمولا برای یکدست شدن رنگ قسمت جدید، آن قسمت را پولیش کاری میکنند.

شاسی کشی: وقتی شاسی خودرو به شدت آسیب دیده باشد از این ابزار استفاده میکنند. این کار به کمک جک انجام میشود.

میله های مربوط به صافکاری: استفاده از این میله ها در صافکاری به تخصص و مهارت بالایی نیاز دارد. میله های صافکاری نام دیگری نیز دارند و با عنوان اهرم صافکاری نیز شناخته میشوند. از این ارهم های برای رنگ زدن قسمت های مختلف بدنه استفاده میکنند.

صافکاری قسمت های مختلف بدنه خودرو

صافکاری گلگیر ها: گلیگر ها قسمتی از بدنه خودرو میباشند که نسبت به سایر قسمت ها بیشتر در معرض برخورد قرار میگیرند. در برخی از خودرو ها گلگیر ها برجستگی خاصی دارند که به عنوان ضربه گیر خودرو عمل میکنند. اگر قرار بر این است که در برخی از تصادفات صافکاری گلگیر ها بدون رنگ انجام شود دیگر نیاز به درآوردن گلگیر ها از جای خود نیست و در همان قسمت نیز میتوان این کار را انجام داد. در صافکاری با رنگ نیز اگر گلیگر آسیب شدیدی نبیند، باز هم نیاز به باز کردن گلیگر نداریم ولی در صورت آسیب بالای گیلگیر باید برای صافکاری با رنگ آن را از قسمت خود جدا کنیم.

صافکاری کاپوت: از دیگر قسمت های بدنه خودرو که بیشتر در معرض ضربه قرار میگیرد، کاپوت ماشین است. با توجه به این که کاپوت در قسمت جلویی ماشین قرار گرفته است در نتیجه احتمال وارد آمدن ضربه و آسیب به آن بالا است. به دلیل این که شکل کاپوت منحی است در نتیجه هر چقدر هم صافکار اقدام به صافکاری کاپوت کند باز هم امواج و برجستگی های آن قابل مشاهده خواهد بود. گفتنی است که کاپوت ماشین تاثیر خیلی زیادی بر روی ظاهر آن دارد. گاهی اوقات نیز به دلیل این که صافکار مهارت لازم را ندارد، از مشتری میخواهد تا کاپوت ماشین را با صرف هزینه های بالایی تعویض کند و در چنین شرایطی باعث کاهش قیمت خودرو در هنگام فروش ماشین میشود.

صافکاری سقف: سقف خودرو از جمله قسمت هایی از خودرو است که آسیب کمتری میبیند مگر این که خودرو چپ کند. برای این که وزن خودرو به حداقل برسد معمولا سقف خودرو را تنها از چند لایه سبک میسازند. صافکار به کمک چکش آسسب های سقف خودرو را تعمیر میکند. ابلته اگر صافکار ماهر باشد قسمت آسیب دیده را از ماشین جدا میکند ولی اگر سقف ماشین دچار فرورفتگی شده باشد، صافکار قادر به باز کردن آن نخواهد بود. در چنین شرایطی صافکار باید به وسیله مکش فرو رفتگی های بدنه را تعمیر کند.

تیم تخصصی ماشین آریا کلیه این خدمات را با نازل ترین قیمت و بالاترین کیفیت به شما ارائه میدهد. این تیم از متخصصان و تعمیرکاران مجربی تشکیل شده است که میتوانند حتی در بدترین شرایط ماشین شما را به روز اول خود تبدیل کنند.

هر سوالی داشتید از ما بپرسید