ریکاوری رنگ خودرو

ریکاوری رنگ خودرو

ریکاوری رنگ خودرو

وقتی خودروی خود را تازه تهیه میکنیم، لدنه ظاهری خودرو، رنگ زیبا و براقی دارد. به این صورت که همواره میدرخشد. رفته رفته بر اثر عوامل محیطی نظیر باران های اسیدی، فضولات پرندگان، آلاینده های موجود در هوا و … رنگ ظاهری خودرو از بین میرود. در چنین شرایط قیمت خودرو هنگام فروش دست دوم آن کاهش یافته و ضمن آن که این بدنه مقاومت کمتری نیز خواهد داشت. برای احیای رنگ خودرو از فرایند ریکاوری رنگ استفاده میکنند. این فرایند به بازیابی رنگ خودرو کمک کرده و بدنه خودرو را به حالت اولیه آن باز میگرداند. در این فرایند از مواد مختلفی نظیر پولیش، واکش و مواد نانو سرامیک استفاده میکنند.

مواقعی که به ریکاوری رنگ نیاز داریم:

جا ماندن رنگ روی رنگ

وقتی در خیابان ایستاده اید و ناگهان میبینید، خودروی دیگری به قسمتی از خودروی شما برخورد کرد. در چنین شرایطی مشاهده میکنید که هیچ آسیبی به بدنه خودرو وارد نشده و قسمت آسیب دیده تنها رنگ خودرو میباشد. توجه داشته باشید که کیفیت رنگ خودرو های مختلف با یک دیگر متفاوت است و از طرفی، وقتی دو خودرو به یک دیگر برخورد میکنند، قسمتی که در خودروی اول آسیب دیده با قسمتی که در خودروی دوم آسیب دیده است، فرق دارد در نتیجه با توجه به تفاوت مقاومت رنگ بدنه در قسمت های مختلف خودرو، یک نوع حالت قالب و مقلوب در بین خودرو ها ایجاد شده و رنگ یکی از آن ها روی بدنه رنگ دیگری باقی میماند. در چنین شرایطی به ریکاوری رنگ نیاز خواهید داشت.

مات شدن رنگ بدنه خودرو

گاهی اوقات روی بدنه خودرو هیچ گونه آسیبی دیده نمیشود ولی رنگ بدنه به صورت مات و بی روح دیده میشود. حال اگر بخواهیم در مورد علت این رنگ توضیح بدهیم، باید بگوییم که این شرایط حاصل برخورد سنگ ریزه ها و آلاینده های ریز و معلق در هوا در حین سرعت های بالا به بدنه خودرو میباشد که در نتیجه آن خطوط بسیار ریزی روی بدنه ایجاد میکنند که با چشم عادی قابل مشاهده نیست ولی در حالت کلی سبب مات شدن رنگ بدنه میشود. البته رنگ بدنه در حالت دیگری نیز مات دیده میشود و آن نتیجه چسبیدن رنگ دانه های ریز موجود در هوا و شهد گیاهان میباشد. در تمامی این موااد به ریکاوری رنگ نیاز خواهیم داشت.

سائیدگی سطح بدنه خودرو

گاهی اوقات سطح بدنه خودرو بر اثر کشیده شدن لباس و یا جسم خارجی به بدنه سائیده میشود که برای حل این مشکل به ریکاوری رنگ بدنه نیاز خواهیم داشت.

سوختگی

با توجه به این که پیشرفت بسیار زیادی در طراحی و تولید ماشین صورت گرفته است و بر اساس آن دیگر به ندرت سطح ماشین دچار سوختگی میشود ولی اگر سوختگی سطحی باشد و تنها لایه اولیه خودرو را از بین ببرد، میتوانیم برای ترمیم رنگ بدنه از ریکاوری رنگ خودرو استفاده کنیم.

خطوط سطحی

خطوط سطحی در واقع خطوط نازک و کوچکی هستند که بر اثر کشیده شدن جسم خارجی بر روی بدنه ایجاد میشوند. این مشکل نیز به کمک ریکاوری رنگ بدنه حل میشود.

خطوط عمیق

همان طور که از اسم این خطوط مشخص است، عمق این خطوط به حدی است که به راحتی با چشم قابل مشاهده است. در نتیجه این خطوط برای ترمیم به پولیش کاری نیز نیاز دارند. برای ترمیم چنین آسیب دیدگی هایی باید تخصص کافی و لازم را داشته باشید.

خطوط خیلی عمیق

این خطوط خیلی خیلی عمیق بوده، به حدی که عمق این خراشیدگی ها حتی به قسمت فلزی بدنه خودرو نیز رسیده است. در چنین شرایطی حتی پولیش نیز نمیتواند به ترمیم آسیب دیدگی بپردازد. فقط میتوانید عمق آسیب دیدگی ها را تا حدودی بپوشانید.

مات و کدر شدن چراغ خودرو ها

شاید فکر کنید که ریکاوری رنگ خودرو صرفا برای ترمیم آسیب های حاصل از تصادفات میباشد. این در حالی است که برای رفع کدری و زرد شدگی چراغ خودرو ها از ریکاروی رنگ و پولیش کاری استفاده میکنند. توجه داشته باشید که چراغ خودرو ها پس از مدت زمانی بر اثر برخورد ذرات ریز موجود در هوا دچار خراش های ریزی میشوند که در نهایت باعث مات دیده شدن چراغ میشود. پولیش و ریکاوری رنگ به حل این مشکل نیز میپردازد.

مراحل ریکاوری رنگ بدنه خودرو

مرحله اول: بررسی و تشخیص نوع آسیب دیدگی خودرو

متخصصان این کار قبل از شروع به انجام هر گونه ترمیمی، ابتدا باید به تشخیص نوع آسیب دیدگی و میزان آن بپردازند. سپس بر اساس نوع آسیب دیدگی به انجام مراحل بعد ریکاوری رنگ خودرو میپردازند.

مرحله دوم: شست و شوی بدنه خودرو به کمک مواد نانو مخصوص

در این مرحله شست و شوی بدنه خودرو به کمک مواد شوینده مخصوصی انجام میشود که از جنس نانو میباشند. شست و شو با شوینده های مخصوص به از بین رفتن آلودگی های سخت روی بدنه کمک میکند. پس از این که بدنه به طور کامل تمیز شد، کارشناسی دقیق تری انجام میشود تا نوع آسیب وارد شده به بدنه و میزان آن مشخص شود . در نتیجه اقدام به ریکاروری و احیای رنگ منطقه آسیب دیده میشود.

مرحله سوم: پولیش زدن

در این مرحله متخصص برای رفع آسیب دیدگی سطح بدنه و یا براق کردن آن، به پولیش کاری میپردازد. پولیش کاری باید در سه مرحله و به صورت با کیفیت انجام گیرد تا بتواند آسیب های وارد شده به بدنه را ترمیم کند. از طرفی گاهی نیاز داریم برای رفع آسیب از سمباده نیز استفاده کنیم. در واقع پولیش همانند سمباده نوعی ساینده است که برای از بین بردن خراش های موحود در بدنه، مات شدگی، آفتاب سوختگی و دیگر آسیب های بدنه بسیار موثر است.

مرحله چهارم: واکس زدن بدنه خودرو

در مرحله نهایی برای اجاد بدنه براق از واکس پولیش استفاده میکنند. هر چقدر کیفیت واکش پولیش بالا باشد، به همان اندازه نیز براقیت آن مدت زمان زیادی طول خواهد کشید. از طرفی واکس با کیفیت از بدنه خودرو بیشتر در برابر عوام محیطی نظیر اشعه فرابنفش، نور خورشید، حرارت، گرمای زیاد، خراش، مات شدن، ساییدگی، باران اسیدی و … محافظت میکند. ضمن این که واکس با کیفیت خاصیت آب گریزی بیشتری نیز دارد. البته گفتنی است که متخصص ریکاوری رنگ باید واکس پولیش را به وسیله پد نرم و دتسگاه پولیشر به بدنه خودرو بزند.

مرحله پنجم: استفاده از پوشش نانو سرامیک

وقتی پولیش سرامیک به بدنه خودرو زده شد، برای افزایش مقاومت بدنه در برابر آسیب های محیطی از سرامیک بدنه نیز برای پوشش بدنه استفاده میکنند. در واقع پولیش نوعی زیرسازی برای نانو سرامیک است. ولی به علت هزینه بالای سرامیک، معمولا برخی افراد به پولیش کاری بدنه اکتفا کرده و بدنه را در همان حالت رها میکنند. پوشش نانو سرامیک خاصیت ترکیب شدگی بالایی با رنگ اصلی بدنه خودرو دارد و به همین ترتیب نیز لایه ای بسیار مقاوم روی بدنه ایجاد میکند.

هر سوالی داشتید از ما بپرسید