مدلسازی و ساخت قطعات خودرو

مدلسازی و ساخت قطعات خودرو

مدلسازی و ساخت قطعات خودرو

ساخت و طراحی قطعات خودرو یک فرایند صنعتی است که همانند دیگر فعالیت های صنعتی یک کار پیچیده و زمان بر است. به طور معمولی اگر شما بخواهید به طراحی و تولید قطعات خودرو و در نهایت تولید انبوه خودرو و وارد کردن آن به بازار بپردازید، باید حدود  دو الی سه ال زمان برای این کار صرف کنید. توجه داشته باشید که فرایند طراحی و تولید قطعات خودرو به مدت زمان زیادی نیاز دارد و شما به متخصصان و کارشناسان حرفه ای نیاز وارید تا نقشه و مدلسازی تولید و طراحی قطعات خودرو را انجام دهند.

فرایند تولید قطعات خودرو به سبک هنری فورد

هنری فورد در ابتدای قرن بیستم، ساختار خط تولید قطعات خودرو را طراحی کرده است. در واقع به کمک این طرح خودرو سازان توانستند در مدت زمان کوتاهی، حجم انبوهی از خودرو را تولید کنند. به نوعی زمان تولید خودرو را کاهش داده است. فرایند طراحی و تولید قطعات خودرو توسط فورد، فرایند توسعه T نامیده میشود که مدت زمان اختراع آن حدود ۵ سال میباشد. فورد در مدت این پنج سال علاوه بر این که تعداد خیلی زیادی خودرو تولید کرد، خط مونتاژ خودرو را نیر طراحی و اختراع کرد.

فورد برای این که بتواند خودرو های بیشتری را در زمان کمتری تولید کند، یک نقاله به خط تولید و در قست کار کارگران اضافه کرد. جا به جایی کارگران به کمک آن نقاله صورت میپذیرفت. این سیستم سبب شد، شرکت فورد به برترین شرکت جهانی تبدیل شود و دیگر شرکت ها، از ایده فورد شخصی سازی کردند.

مراحل ساخت قطعات خودرو

مرحله اول: تهیه مواد خام و اولیه برای ساخت قطعات خودرو؛

 توجه داشته باشید برای این که بتوانیم خودرو را از ایده به واقعیت تبدیل کنیم، باید مواد خام و اولیه مورد نیاز آن را داشته باشیم. در مراحل ساخت قطعات خودرو از مواد مختلفی نظیر انواع فلز، چوب و یا پلاستیک استفاده میکنند. امروز خودروسازان سعی میکنند از مواد خامی استفاده کنند که هم کیفیت خروجی افزایش یابد و هم خروجی کار کارایی بیشتری داشته باشد. با توجه به این که امروزه استاندارد های زیست محیطی سخت تر شده است، خودرو سازان به سمت استفاده از مواد اولیه سبز و سازگار با محیط زیست میروند.

مرحله دوم: طراحی نقشه طبق فورد با مدل T؛

 توجه داشته باشید که خودرو باید به صورتی تهیه شود که تمامی نیاز های راننده را برآورده سازد. طراحی خودرو در طی چند مرحله انجام میشود و طراحان رفته رفته ظاهر خودرو را تغییر داده تا در نهایت مورد توجه مشتری ها قرار بگیرد. در نظر داشته باشید که خریداران واقعی و اصلی خودرو، حامیان تولید شما هستند در نتیجه باید خودروی خلق شده مورد پسند آن ها واقع شود. علاوه بر این که شما باید در تولید خودرو از فناوری های روز استفاده کنید تا از تولیدات رقبای خود عقب نمانید.

پس از این فرایند طراحی خودرو به پایان رسید، خودرو وارد مرحله مهندسی میشود. به این صورت که ماکت های دو بعدی و سه بعدی از خودرو ها تهیه میشود و خودرو ها از لحاظ داشتن ایمنی و مقاومت در برابر هوای سرد و گرم، سیم کشی، مصرف سوخت بررسی شده و مورد آزمایش قرار میگیرند‌. اگر خودرو در این مرحله نمره قابل قبولی کسب کند، وارد مرحله تولید میشود. به این معنی که این خودرو لایق تولید انبوه است.

مرحله سوم: تولید؛

وقتی خودرو به مرحله تولید میرسد، قطعات مختلف خودرو که از ورق های فلزی ساخته میشوند، به کمک دستگاه های برش و فرز تولید میشوند. ربات های مکانیزه ای که در خط تولید قرار دارند، این قطعات را به هم دیگر متصل میکنند و در نهایت ساختار اصلی خودرو تشکیل میشود. قالب اصلی خودرو روی خط تولید حرکت کرده و دیگر قطعات تولید شده روی قالب خودرو مونتاژ میشوند. در واقع به این صورت است که در هر مرحله، یک قسمت جدیدی به خودرو اضافه میشود تا وقتی که خودرو به مرحله آخر رسیده و تولید آن پایان یابد.

در برخی از قسمت های خط تولید، فرایند اتصال قطعات به قالب اصلی خودرو توسط کارگران انجام میشود و در واقع دستی است. گاهی اوقات نیز نیاز است که برخی از کارگران نی در کنار ربات قرار گرفته و به فرایند مونتاژ کمک بکنند‌. این در حالی است که امروزه و با پیشرفت تکنولوژی فرایند های جوش کاری، لحیم کاری، پیچ کاری، چسب زدن و بسیاری از کار های دیگر به صورت اتوماتیک و توسط ربات ها انجام میشود‌.

وقتی همه قسمت ها و قطعات اصلی خودرو در کنار یک دیگر قرار گرفته و مونتاژ شدند، رفته رفته خودرو به جزئیات بیشتری نیاز پیدا خواهد کرد. توجه داشته باشید که قطعات فلزی به کار رفته در هنگام مونتاژ خودر، قطعات خامی هستند و بنابراین نباید برای مدت زمان زیادی در معرض هوای آزاد قرار بگیرند در نتیجه قطعات خودرو وارد مرحله رنگ آمیزی میشود. برای رنگ آمیزی ابتدا باید تمامی سطوح را پاکسازی کنید، سپس به کمک مواد شیمیایی که سطح بدنه را در برابر خوردگی و پوسیدگی محافظت میکند، بدنه را بپوشانید و در آخر نیز نوبت به رنگ آمیزی میرسد.

در آخر که فرایند مونتاژ و رنگ آمیزی خودرو به پایان رسید، نوبت به نصب قطعات فنی خودرو میرسد. قطعات فنی شامل موتور، محور ها، اگزوز، گیربکس و … میشود. در مرحله آخر نیز لاستیک ها را روی خودرو نصب میکنند‌.

مرحله چهارم: تست کیفی خودرو؛

وقتی خودرو به مرحله پنجم میرسد یعنی همه مراحل تولید آن انجام شده است و قابل رانندگی کردن میباشد. در این مرحله خودرو باید به صورت کیفی بررسی گرده و تست شود. اگر خودرو دارای نقص فنی یا هر گونه نقص دیگری چه در داخل و چه در خارج باشد، بررسی شده و عیب یابی میشود. علاوه بر این، برای تست مقاومت خودرو در برابر نشتی، اتاق آن را زیر فشار آب سنگین قرار میدهند.

پس از تست نشتی خودرو زیر آب، خودرو را از جهات فنی دیگری بررسی میکنند. به این صورت که خودرو در یک مسیر کوتاهی حرکت میکند و قوای فنی آن تست میشود. همچنین خودرو را چند باری روشن و خاموش میکنند و قسمت های الکتریکی آن را مورد بررسی قرار میدهند. علاوه بر این یک نگاه کلی و دوباره به قسمت ها محرک خودرو نظیر فرمان ها، چرخ و محور ها نیز امی اندازند. پس از آنکه خودرو در تست کیفی نمره قابل قبولی دریافت کند. اجازه ورود به بازار را خواهد داشت.

مرحله پنجم: عرضه خودرو؛

پس از آن که در زمینه بازار یابی خودرو تحقیقاتی انجام شده و قیمت مناسبی روی خودرو گذاشته شد، خودرویی که تولید شده، وارد مرحله فروش میشود. این خودرو به نمایندگی هایی که در سرتاسر کشور دارد، ارسال میشود. البته گاهی اوقات دیگر نمایندگی های متفرقه نیز به عرضه خودرو میپردازند. توجه داشته باشید، تا وقتی که تولید و عرضه خودرو برای شرکت صرفه اقتصادی داشته باشد، خودرو تولید خواهد شد.

خودرو ها شاهکاری بزرگ در دنیای صنعت هستند و تحول بزرگی در دنیا ایجاد کرده اند. به این صورت که روش حمل و نقل انسانی به کمک خودرو ها آسان تر شده است. شاید این روز در هر خانه ماشین پیدا کنید ولی در گذشته این چنین نبوده است.

مواد مورد نیاز برای ساخت خودرو

ماشین ها از مواد مختلفی ساخته میشوند که کیفیت و کارایی آن ها با یکدیگر متفاوت است. به طور کلی میتوان گفت که مواد سازنده ماشین در تعیین بسیاری از کارکرد ها ماشین از جمله سرعت آن نقش دارد.

فولاد

برای ساخت خودرو از انواع مختلف فولاد ها استفاده میکنند. به این گونه که فولاد تشکیل دهنده قسمت های مختلف خودرو با یک دیگر متفاوت است. توجه داشته باشید که مواد اصلی سازنده شاسی خودرو، صفحات درب و تیر های پشتیبانی فولاد میباشد. البته گفتنی است که در لوله های اگزوز و صدا خفه کن های ماشین نیز فولاد استفاده شده است.

برای این که خودرو بتواند ضربه گیری بالایی داشته باشد، معمولا از فولاد در ساخت قاب ماشین بیشتر استفاده میکنند. استاندارد فولاد لازم برای ساخت خودرو ۲۴۰۰ پوند میباشد. در نتیجه هر چقدر مقدار فولاد خودرو بیشتر باشد، شما ایمنی بیشتری در جاده خواهید داشت چرا که مسعولیت وزن و سنگینی ماشین بر عهده فولاد یا فلز به کار رفته در ساخت خودرو است.

پلاستیک

از دیگر موادی که در ساخت قطعات خودرو مور استفاده قرار میگیرد، پلاستیک است که همانند فولاد جزو مواد اصلی تشکیل دهنده خودرو است. به این صورت که مواد اصلی سازنده دستگیره درب ها، منافذ هوا و لوله ها پلاستیک میباشد. با توجه به این که پلاستیک ها انعطلف پذیری بالایی دارند، به یکی از مواد پر کابرد در ساخت خودرو تبدیل شده اند. همچنین گفتنی است که استحکام پلاستیک ها نیز بالا است.

آلومینیوم

اگر فلز آلومینیوم را با فلزات دیگر مقایسه کنیم، خواهیم فهمید که این فلز سبک بوده و دوام بالایی دارد. بر همین اساس در ساخت خودرو از این فلز نیز استفاده میشود.

لاستیک

پایه های موتور، تیغه های به کار رفته در برف پاک کن و ‌‌‌‌… همگی از لاستیک ساخته شده اند. همین قدر میتوان گفت که در موارد بسیار زیادی از قطعات ماشین، لاستیک به کار رفته است. در صورتی که ماشین گرم شود، لاستیک به کنترل گرمای خودرو کمک خواهد کرد.

شیشه

لنز های دوربین پشتیبان، صفحات ناوبری و آینه های خودرو از شیشه تهیه شده است. طبیعتا میدانید که آینه یکی از موارد مهم در هنگام رانندگی میباشد و به شما کمک میکند تا قسمت های عقب ماشین را مشاهده کنید. شیشه هایی که در آینه های جلو به کار رفته اند، چند لایه میباشند تا ایمنی بیشتری داشته باشند‌.

فایبرگلاس

فایبرگلاس از تکه های ریز و نازک شیشه به همراه هوای فشرده ساخته شده است و تفاوت زیادی با شیشه دارد. فایبرگلاس ضد خوردگی بوده و بر همین اساس نیز کاربرد های زیادی در صنعت دارد. فایبر گلاس همچنین ضد حریق میباشد و در صورت بروز تصادفات، شما میتوانید به راحتی از ماشین خارج شوید. خودرو سازان میتوانند از فایبر گلاس در ساخت سپر های جلو، در و قف استفاده کنند.

سرب

سرب یکی دیگر از گزینه های خوب فلزی است که در ساخت خودرو مورد استفاده قرار میگیرد. از آنجایی که سرب سنگین است به حفظ تعادل خودرو کمک میکند.

مس

بیشتر برای قسمت های سیم کشی خودرو از مس استفاده میکنند. میتوان این گونه گفت که در مس بیشتر برای قسمت های الکتریکی خودرو مورد استفاده قرار میگیرد. در رادیو، سیستم های ایمنی و شارژر ها از سیم های مسی استفاده شده است.

هر سوالی داشتید از ما بپرسید