رنگ آمیزی بدنه خودرو

رنگ آمیزی بدنه خودرو

رنگ آمیزی بدنه خودرو

شاید بتوان گفت که هر لحظه و در هر ثانیه شاهد پیشرفت نسل بشر در صنعت خودروسازی هستیم به طوری که امروزه خودرو های زیبا و منحصر به فردی تولید شده اند که امکانات و ویژگی های جالبی دارند. البته ضمن داشتن چنین امکانات منحصر به فردی، خودرو های امروزی ظاهری زیبا و جذاب نیز دارند که میتوان گفت دلیل اصلی این همه جذابیت داشتن رنگ بدنه خاص و بی نظیر است. افراد زیادی در هنگام خرید خودرو به رنگ بدنه آن توجه بسیار زیادی میکنند. البته توجه داشته باشید که رنگ بدنه خودرو با گذر زمان و بر اثر عوامل مختلفی دچار آفتاب سوختگی، رنگ پریدگی، خط و خش و یا کدر شدن میشود. در چنین شرایطی به دلیل ظاهر نازیبای خودرو خیلی از افراد  تصمیم به ترمیم و بازسازی رنگ بدنه خودرو میکنند.

اهمیت رنگ آمیزی بدنه خودرو

یکی از تصمیماتی که حین خرید خودرو میگیرم، رنگ خودرو است و در واقع میتوان گفت یکی از مهم ترین تصمماتی استت که حین خرید میتوانیم بگیریم در نتیجه باید دقت و حساسیت بالایی به خرج دهیم. رنگ بدنه خودرو به قدری مهم است که میتواند علاوه بر نشان گر زیبایی خودرو، نشان گر شخصیت و تفکر مالک ماشین باشد. بر اساس آمار هایی که از خرید ماشین چه در ایران و چه در دیگر کشور های جهان ثب شده است، فروش ماشین هایی که رنگ های سیاه، سفید خاکستری و نقره ای دارند، بیشتر است.

طبیعی است که رنگ خودرو ابتدایی ترین عنصر در ارائه نظر در مورد یک خودرو باشد. به طرو کلی میتوان گفت که فرایند انتخاب رنگ خودرو، کاری سخت و دشوار است چرا که پس از گذشت مدت زمانی از خرید و اگر رنگ خودرو دلتان را بزند، امکان تعویض و یا تغییر رنگ خودرو وجود ندارد. البته تغییر رنگ خودرو فرایندی سخت و دشوار است و به همین راحتی ها امکان پذیر نیست.

رنگ آمیزی خودرو در کارخانه

در هنگام تولید خودرو در کارخانه مهم ترین کاری که پس از تولید و اتصال قطعات به یک دیگر انجام میدهند، رنگ آمیزی بدنه خودرو میباشد. در واقع خودرو قبل از این که وارد سالن مونتاژ شود، باید رنگ آمیزی گردد. البته گفتنی است که یکی از حساس ترین و مهم ترین مرحله تولید خودرو، رنگ آمیزی بدنه آن است چرا که به شرایط و امکانات ویژه ای نیازمند است.

شاید فقط فکر کنید که بدنه خودرو را به جهت جذابیت و زیبایی ظاهری آن رنگ آمیزی میکنند این در حالی است که زیبایی ظاهری خودرو اکثرا مد نظر فروشندگان و مصرف کنندگان ماشین است. علت اصلی رنگ آمیزی بدنه خودروف حفاظت بدنه خودرو در برابر عوامل خوردگی میباشد. بدنه، شاسی، سپر و حتی قطعات موجود در کف خودرو، در معرض خوردگی و فرسایش قرار دارند در نتیجه باید به وسیله رنگ آمیزی از این اتفاق جلوگیری کنیم. از جمله عواملی که باعث فرسایش و خوردگی بدنه خودرو میشوند، میتوان به رطوب موجود در هوا، باران اسید که در اثر ترکیب گاز های آلاینده در هوا با باران ایجاد میشود، اشاره نمود.

مراحل رنگ آمیزی خودرو در کارخانه

نمیتوان گفت که فرایند رنگ آمیزی بدنه خودرو در شرکت های مختلف یکسان است ولی میوان گفت که همه این شرکت ها برای رنگ آمیزی از یک فرایند کلی تبعیت میکنند. فرایند کلی رنگ آمیزی خودرو برای هر خودرو معمولا بین 14 الی 18 ساعت میباشد و در این فرایند برای هر خودرو از 9 تا 16 کیلوگرم رنگ و بر اساس نوع خودرو استفاده میکنند. در این فرایند و در مراحل مختلف آن از چهار نوع مواد برای پوشش فلز بدنه خودرو استفاده میکنند و برای ثبات آن ها در هر مرحله بدنه را در کوره قرار میدهند تا به طور کامل بپزد. این مراحل به طور خلاصه به شرح زیر میباشند؛

  1. شست و شو و زنگ بری
  2. چربی زدایی و گریس زدایی
  3. فسفاته کردن الکترولیتی
  4. پخت در کوره
  5. سنگ زنی
  6. بستن درز ها و سیلر زدن
  7. پاکسازی مواد شیمیایی روی بدنه
  8. رنگ آمیزی رنگ اولیه یا همان پیش رنگ
  9. پخت در کوره
  • رنگ آمیزی رنگ اصلی
  • پخت در کوره
  • پوشش نهایی با کیلر
  • پخت نهایی در کوره

 

شست و شو، زنگ بری، چربی زدایی

قبل از این که بدنه خودرو مورد رنگ آمیزی قرار بگیرد، باید بدنه فلزی خودرو شست و شو شود و سپس مورد زنگ بری و چربی زدایی قرار گیرد. ابتدا به وسیله اسید معدنی فسفریک زنگ و باقی مانده موارد فلزی را از روی بدنه پاک میکنند. سپس به کمک مواد قلیایی گری و چربی های باقی مانده روی بدنه را پاک میکنند و در نهایت خودرو را به وسیله دوش آب دیونیزه شست و شو میدهند. به دلیل این که آب یون زدایی شده هیچ لکه ای را پس از شست و شو از خود به جای نمیگذارد و این که فرایند شست و شوی خودرو را تسریع میبخشد، در فرایند رنگ آمیزی خودرو از این آب استفاده میکنند.

فسفاته کردن الکترولیتی

برای این که مقاومت بدنه خودرو در برابر عوامل خوردگی افزایش پیدا کند، از فرایند فسفاته کردن خودرو استفاده میکنیم. البته گفتنی است که فسفاته کردن بدنه خودر، چسبندگی خودرو را برای چسبیدن پوشش های بعدی افزایش میدهد. با توجه به این که بدنه خودرو دارای سطح های برآمده و فرو رفته گوناگونی است در نتیجه نمیتوانیم به کمک سیستم های پاششی همانند پیستوله، همه قسمت های خودرو را با لابه اولیه پوشش، بپوشانیم در نتیجه بدنه خودرو را به طور کامل درون مخازنی فرو میبرند تا به صورت یکسره، بدنه خودرو با لایه اولیه پوشش داده شود. در این روش از فرایند الکترولیتی کردن بدنه استفاده میکنند و رنگدانه ها به صورت یکنواخت در همه سطوح جذب بدنه فلز میشوند. پس از آن برای تثبیت پوشش اولیه، بدنه خودرو وارد کوره پخت میشود.

درزبندی و سیلر کاری

قبل از این که وارد مرحله رنگ کاری خودرو شوند، ابتدا بدنه خودرو را درزبندی و یا همان سیلر کاری میکنند. طی این فرایند، به روش های مختلفی بدنه و اتاق خودرو را در برابر ورود گرد و غبار و آب، درزبندی و یا اصطلاحا  آب بندی میکنند. پس از آن برخی از درز هایی که روی بنده وجود دارند و همچنین محفظه های نزدیک چرخ های خودرو که بیشتر در معرض استهلاک و آسیب قرار دارند، به کمک مواد پلی وینیل کلراید پوشش میدهند.

رنگ اولیه یا همان پرایمر

پس از آن وارد مرحله رنگ خودرو میشوند. ابتدا رنگ اولیه یا همان آستر را میزنند. آستر یک لایه پرایمری است که به کمک فناوری پاشش رباتیک، بر روی بدنه خودرو زده میشود. وظیفه پرایمر که حالت براق مانندی دارد، بدنه فلزی خودرو را برای جذب رنگ اصلی آماده میکند. البته پرایمر مقاومت بدنه خودرو را در برابر پوسیدگی و فرسایش بالا میبرد. از طرفی اگر روی بدنه خودرو از مرحله های قبل، ناهمواری وجود داشته باشد، پرایمر آن ها میپوشاند و سطح کاملا یکدست و صافی پدید می آورد. پس از زدن پرایمر، خودرو دوباره برای مدتی وارد کوره پخت میشود.

رنگ اصلی

پس از پرایمر، رنگ اصلی خودرو زده میشود. در واقع رنگدانه های رنگ اصلی خودرو، هویت اصلی رنگی خودرو را تعیین میکنند. ضمن این که این رنگدانه ها دارای عنصر براق بودن نیز میباشند که حالت متالیک مانندی به بدنه خودرو میدهد. فرایند رنگ آمیزی رنگ اصلی خودرو به کمک ربات های برنامه ریزی شده انجام میوشد تا ضخامت لایه رنگی که بر سطح بدنه خودرو زده میشود در همه قسمت های آن یکدست باشد. البته این روز ها سخت گیری شدیدی بر استفاده از رنگ پایه که با محیط زیست سازگار است در عوض استفاده از رنگ هایی با حلال شیمیایی میکنند.

رنگ رویه و نهایی

رنگ رویه و نهایی بدنه خودرو، همان رنگ کیلر میباشد و وظیفه آن حفاظت از رنگ پایه یا اصلی بدنه خودرو میباشد. رنگ پایه در برابر اشعه خورشید، آلاینده های موجود در هوا، رطوب هوا، فضولات پرندگان، گرما و گرد و غبار حساس است در نتیجه از رنگ کیلر برای افزایش مقاومت رنگ پایه استفاده میکنند. پس از زدن رنگ کیلر، بدنه خودرو برای بار آخر در کوره پخت قرار میگیرد. پس از پایان کار، رنگ بدنه خودرو به صورت چشمی مورد بررسی قرار میگیرد.

ضخامت لایه های مختلف رنگ در بدنه خودرو

همان طور که احتمالا تا اینجای کار متوجه شده باشید، رنگ بدنه خودرو از چهار لایه ضد زنگ، رنگ اولیه یا همان پرایمر، رنگ اصلی یا همان رنگ پایه و رنگ رویه یا همان کیلر تشکیل شده است. با توجه به پیشرفت خودرو سازان در زمینه تولید و طراحی تک تک قطعات خودرو، ضخامت لایه های تشکیل دهنده رنگ نازک تر شده است به طوری که ضخامت دو لایه ضد زنگ و پرایمر به طور متوسط حدود 45 الی 55 میکرون میباشد. رنگ اصلی خودرو به طور متوسط دارای ضخامتی در حرود 10 الی 20 میکرون داشته و ضخامت لایه رویه رنگ حدود 30 الی 50 میکرون میباشد. به طور کلی میتوان گفت ضخامت استاندار رنگ ببدنه خودرو چیزی در حدود 85 الی 125 هزارم میلی متر است.

تا اینجای کار در مورد فرایند رنگ آمیزی بدنه خودرو در کارخانه صحبت کردیم ولی رنگ بدنه خودرو پس از فروش و حتی استفاده از ماشین میتواند دچار آسیب دیدگی شده و به رنگ آمیزی مجدد و ترمیم رنگ نیاز داشته باشد. عوامل مختلفی نظیر تصادفات، خراشیدگی و سوختگی میتواند باعث آسیب دیدگی رنگ کارخانه خودرو شود. در چنین شرایطی افراد تصمیم میگیرند تا رنگ بدنه خودرو را ترمیم و بازسازی کنند. همان طور که فهمیدید رنگ آمیزی بدنه خودرو فرایندی تخصصی و مهم است به طوری که هر کسی قادر به انجام آن نیست و متخصص خود نیازمند است.

 

مراحل رنگ آمیزی خودرو

مرحله اول: تهیه ابزار و لوازم مورد نیاز

 قبل از این که اقدام به رنگ آمیزی بدنه خودرو بکنید، باید ابتدا ابزار و لوازم مورد نیاز جهت رنگ آمیزی خودرو را آماده کنید. از ابزار و لوازم مورد نیاز برای رنگ آمیزی بدنه خودرو میتوان به چسب کاغذی، اسپری تفنگی، عینک ایمنی، ماسک صورت، کاردک، تینر های رنگ، کمپرسور هوا، سنباده زبر در مقدار زیاد، بتونه، رنگ و تثبیت کننده رنگ اشاره کرد. شما به وسیله روزنامه و چسب رنگی باید قسمت های دیگر خودرو را که نیاز به رنگ آمیزی ندارند، پوشش میدهید. مقدار بتونه مورد نیاز برای یک خودرو با اندازه متوسط، حدود یک گالن، رنگ پایه حدود نیم گالن و تثبیت کننده رنگ حدود سه گالن میباشد.

مرحله دوم: پیدا کردن مکان مناسب که دارای تهویه است.

در مرحله بعد شما باید به دنبال یک مکان تمیز و بدون گرد و غبار جهت رنگ آمیز بگردید، البته این مکان باید دارای تهویه مناسب نیز باشد. برای این که کیفیت نتیجه کار رنگ آمیزی بیشتر باشد، باید مکان شما مسقف و عاری از هر گونه آلودگی باشد. همچنین باید دارای نور کافی و فضای مناسب برای رنگ آمیزی ماشین باشد.

مرحله سوم: بهره گیری از وسایل ایمنی

شما باید در هنگام رنگ آمیزی خودرو از وسایل ایمنی استفاده کنید چرا که از دیگر مراحل مهم رنگ آمیزی بدنه خودرو، داشتن وسایل ایمنی و بهره گیری از آن ها میباشد. وقتی شما از ماسک مخصوص تنفسی و دستگش استفاده میکنید، در واقع از ورود گرد غبار حین سمباده کشی ماشین به سیستم تنفسی خود جلوگیری میکنید. چنین کاری از حساسیت های تنفسی و پوستی شما جلوگیری میکند.

مرحله چهارم: تهیه رنگ متناسب با رنگ ماشین

در مرحله بعد شما باید رنگی متناسب با رنگ اصلی خودرو پیدا کنید. معمولا رنگ روی بدنه خودرو ها دارای یک کد مخصوص است که در زیر کاپوت ماشین، روی برگه ای نوشته شده است. وقتی کد رنگ ماشین را فهمیدید، میتوانید درست همان کد را خریداری کنید. در صورت پیدا نکردن رنگ میتوانید با کارخانه سازنده ماشین تماس بگیرید.

مرحله پنجم: تمیزکاری و ترمیم کردن محل رنگ آمیزی

قبل از این که محل آسیب دیده را رنگ آمیزی کنید باید آن محل را از وجود هر گونه آلودگی و چربی پاکسازی کنید. علاوه بر این اگر در برخی قسمت های ماشین، آثاری از زنگ زدگی وجود داشته باشد، میتوانید به وسیله سنباده آن را پاکسازی کنید. ولی اگر در قسمت هایی از بدنه سوراخ وجود داشته باشد، باید از بتونه ضد زنگ برای پر کردن آن قسمت ها استفاده کنید.

مرحله ششم: سنباده کاری سطح بدنه

سنباده زنی یکی دیگر از مراحل زنگ آمیزی بدنه خودرو میباشد. بهتر است این کار یعنی سنباده زنی را به صورت دورانی انجام دهید. از مزایای سنباده کاری سطح بدنه خودرو میتوان به افزایش چسبندگی محل مورد نظر اشاره کرد. توصیه میکنیم که فرایند سنباده زنی را تا مرحله پیش ببرید که به فلز بدنه برسید. این کار کیفیت پوشش رنگ نهایی خودرو را بالا میبرد. پس از این که فرایند سنباده زنی تمام شد، به کمک پارچه ای که آغشته به تینر است، سطح سنباده کاری شده را پاکسازی کنید. پس از این که از تینر استفاده کردید، بهتر است حدود 10 الی 15 دقیقه صبر کنید تا بدنه خودرو کاملا خشک شود.

مرحله هفتم: بتونه کاری

قبل از این که وارد مرحله بتونه کاری شوید، باید دیگر قسمت هایی که قرار نیست مورد رنگ آمیزی واقع شوند، به کمک روزنامه یا پلاستیک بپوشانید. سعی کنید به دستورالعمل ها توجه کنید و بتونه را به کمک رقیق کننده ها مخلوط کنید. اگر از رقیق کننده ها به مقدار زیادی استفاده کنید، بتونه به مرور زمان از بین میرود و دچار پوسیدگی میشود. بعد از تهیه بتونه، آن را به صورت یکدست به محل مورد نظر بزنید.

مرحله هشتم: زدن رنگ اولیه یا همان آستر به بدنه

پس از این که اطمنیان حاصل کردید، رنگ پاش به طور درست کار کرده و رنگ را به طور یکنواخت پخش میکند، رنگ اولیه یا همان آستر را به بدنه بزنید. معمولا این کار را از سقف ماشین شروع میکنند و به پایین می آیند. یک لایه آستر که زدید و خشک شد، لایه های آستر بعدی را تا سومین لایه به همین ترتیب رنگ آمیزی کنید. پس از گذشت حدود یک ساعت از خشک شدن آخرین رنگ آستر، سنباده نرم بردارید و سطح بدنه خودرو را کاملا صاف و یکدست کنید.

مرحله نهم: رنگ آمیزی نهایی

آخرین بخش از مراحل نقاشی خودرو، رنگ آمیزی نهایی آن میباشد. در این مرحله ابتدا رنگ اصلی را به کمک رقیق کننده ها و دیگر ترکیبات مخلوط میکنند و سپس مخلوط به دست آمده را درون رنگ پاش ریخته و روی بدنه ماشین اسپری میکنند. البته سعی کنید که رنگ اصلی را بیش از اندازه رقیق نکنید چرا که در این صورت رنگ روی بدنه شره خواهد کرد. زدن رنگ اصلی خودرو نیز باید از سقف خودرو شروع شده و ادامه یابد. برای این که کیفیت کار خروجی بهتر باشد، توصیه میکنیم از دو الی سه لایه رنگ اصلی برای رنگ آمیزی بدنه استفاده کنید.  

ساختار رنگ خودرو

این که چه نوع موادی در ساختار رنگ بدنه خودرو به کار رفته است در دوام بدنه خودرو در برابر خط و خش و خوردگی تاثیر دارد. ساختار و مواد به کار رفته در انواع رنگ های مناسب برای بدنه خودرو با یک دیگر متفاوت است. همین تفاوت ها باعث به وجود آمدن رنگ های متنوع شده است. این در حالی است که مواد اصلی به کار رفته در ساختار رنگ ها یکسان است. به طور کلی میتوان گفت که مواد داصلی سازنده رنگ بدنه خودرو رزین، پیگمنت و حلال میباشد.

انواع رنگ بدنه خودرو

  1. رنگ معمولی بدنه خودرو
  2. رنگ صدفی بدنه خودرو
  3. رنگ متالیک بدنه خودرو
  4. رنگ براق بدنه خودرو
  5. رنگ روغنی بدنه خودرو
  6. رنگ فوری یا سلولزی بدنه خودرو
  7. رنگ مات و کدر بدنه خودرو
  8. رنگ خاص و سفارشی بدنه خودرو

 

رنگ معمولی بدنه خودرو

در میان انواع رنگ های مناسب خودرو، رنگ معمولی ارزان ترین نوع رنگ به شمار میرود که در خودرو های جدید تولید شده معمولا به صورت استاندارد استفاده میشود. از مزایای استفاده از رنگ معمولی میتوان به ترکیب مستقیم این رنگ با یک لایه شفاف کننده اشاره کرد که بدنه خودرو را در برابر خط و خش و هر گونه فرسایش مقاوم میکند. ولی پس از استفاده از این رنگ امکان مشاهده سطوحی ناهموار وجود دارد که از معایب این رنگ به شمار میرود.

اغلب ماشین های موجود در بازار به غیر از ماشین های گران قیمت در چهار رنگ اصلی مشکی، سفید، قرمز و آبی میباشند که رنگ معمولی در هر چهار رنگ در بازار وجود دارد. خودرو هایی که با رنگ معمولی رنگ آمیزی میشوند تنها یک بار رنگ آمیزی شده و پس از آن از یک لایه شفاف کننده استفاده میکنند تا بدنه خودرو را در برابر عوامل آسیب زای محیطی مقاوم کنند. رنگ معمولی یک رنگ جامد است و رنگ های جامد اغلب ارزان میباشند.

مزایای رنگ معمولی بدنه خودرو

  • هزینه کمتر و دارای قیمتی مقرون به صرفه
  • دارای قابلیت ترکیب با دیگر رنگ های مناسب خودرو
  • موجود در بازار انواع رنگ های خودرو و دسترسی به آن در هر شرایطی
  • دارای مقاومت بالا در برابر عوامل خط و خش و خوردگی
  • مقاومت در برابر خودرگی در آب و هوای گرم
  • سرعت بالای تعمیر رنگ خودروی آسیب دیده

 

معایب رنگ معمولی بدنه خودرو

  • دارای تنوع کم از لحاظ طیف رنگی
  • عدم داشتن تطابق با خودرو های پر طرفدار
  • عدم توانایی پوشش کامل خط و خش و ناهمواری های خودرو

 

رنگ صدفی بدنه خودرو

در رنگ صدفی بدنه خودرو، در انواع آن از بلور های سرامیکی به جای ذرات فلزی استفاده میکنند. بلور های سرامیکی رنگ را به رنگ های مختلفی تقسیم میکند و در این صورت رنگ بدنه خودرو بسیار شفاف و درخشان دیده میشود. در واقع میتوان گفت که این رنگ همانند منشور عمل میکند و حالت کریستالی به بدنه خودرو میدهد. با توجه با داشتن چنین ویژگی های منحصر به فردی، این رنگ قیمت بالایی دارد و تنها در خودرو های لوکس و گران قیمت از آن استفاده میکنند. اگر این رنگ در برابر نور خورشید قرار گیرد، شکل زیبایی به ماشین میدهد.

 

مزایای رنگ صدفی خودرو

  • از جمله مزایای خوب این رنگ میتوان به این اشاره کرد که این رنگ خودروی شما را بسیار خنک نشان میدهد و از طرفی در مقایسه با رنگ معمولی، رنگ صدفی لکه های کوچک روی خودرو را به خوبی پوشش میدهد. بدین صورت که اگر بدنه خودرو دچار فرورفتگی یا خراشیدگی شود، اصلا متوجه آن نمیشوید.
  • خودرویی که در بدنه آن از رنگ صدفی ساتفاده شده باشد، از لحاظ مادی ارزش بالایی دارد.

 

معایب رنگ صدفی خودرو

  • هزینه رنگ آمیزی خودرو به وسیله رنگ صدفی بسیار زیاد است چرا که همان طور که گفتیم رنگ صدفی شکوه بسیاری به خودرو میدهد.
  • در دسترس نیست. به طوری که اگر خودروی شما دارای بدنه ای با رنگ صدفی باشد، برای تعمیر قسمت آسیب دیده ی آن دچار دردسر خواهید شد.
  • تعویض کردن قطعات رنگ شده با رنگ صدفی سخت بوده در نتیجه به هزینه و زمان زیادی نیاز خواهد داشت.

 

رنگ متالیک بدنه خودرو

هزینه رنگ متالیک خودرو در مقایسه با رنگ معمولی کمی بیشتر است ولی دقیقا به همان صورت بر روی بدنه خودرو اعمال میشود. تفاوت رنگ متالیک با رنگ معمولی در این است که در ساختار رنگ متالیک اندکی پودر فلزی وجود دارد که ظاهر درخشان تری به بدنه خودرو در مقایسه با رنگ معمولی میدهد. علاوه بر این رنگ متالیک میتواند بهتر از رنگ معمولی خراش های بدنه خودرو را پوشش دهد. البته گفتنی است که درخشندگی رنگ متالیک به مقدار و نوع پودر فلزی رنگ بستگی دارد که در تولید کنندگان مختلف، متفاوت است.

اگر رنگ متالیک آسیب ببیند، پیدا کردن پود فلزی برای مطابقت با رنگ خودرو بسیار سخت است. البته با توجه به این که این رنگ های دارای پودر فلزی هستند، نور را به نسبت رنگ معمولی بیشتر انعکاس میدهند. به همین دلیل نیز در صورت وجود فرورفتگی و لکه روی بدنه خودرو، بهتر آن را پوشش میدهند. رنگی که در ساختار خود فلز داشته باشد، بهتر در برابر سفید شدن مقاومت میکند و همچنین در مدت طولانی میتواند براقیت خود را حفظ کند. همچنین گفتنی است که رنگ متالیک به راحتی پیدا میشود و ماشینی با این رنگ بدنه، خریداران زیادی دارد.

 

مزایای رنگ متالیک

  • دارای قابلیت بالای بازتابندگی میباشد و بر همین اساس لکه ها و فرورفتگی های سطح بدنه خودرو را به راحتی پوشش میدهد.
  • ظاهر زیبا و منحصر به فردی به ماشین میدهد.
  • در افزودن ارزش ماشین هنگام فروش مجدد تاثیر دارد.
  • مقاومت بدنه را در هنگام قرار گیری در معرض خورشید و خراشیدگی افزایش میدهد.
  • هم نگه داری و هم تعمیر خودرو هایی با رنگ متالیک راحت تر است.

 

معایب رنگ متالیک

  • با این که میتواند به راحتی لکه های کوچک را پوشش دهد ولی در تعمیر آسیب هایی با مساحت بزرگ تر مشکل ایجاد میکند.
  • همه تولید کنندگان رنگ فلزی به کار رفته در بدنه خودرو را ارائه نمیکنند و همین امر میتواند پیدا کردن رنگ مشابه آن را سخت کند.
  • هزینه آن در مقایسه با رنگ معمولی بیشتر است در نتیجه اگر بودجه متوسطی برای رنگ آمیزی خودرو دارید، استفاده از این رنگ توصیه نمیشود.
  • طیف رنگی و تنوع رنگ های متالیک کمتر است.
  • رفته رفته رنگ متالیک حالت مات مانندی به خود میگیرد که علت این امر به وجود آمدن خش های بسیار ریز است که با چشم دیده نمیشود. با گذشت زمان رنگ بدنه خودرو دچار رنگ پریدگی و آفتاب سوختگی میشود که این اتفاق در رنگ های تیره بیشتر دیده میشود. شما میتوانید با پولیش کاری جلای ماشین خودرو را بازیابی کنید.

 

رنگ براق بدنه خودرو

در سال های گذشته، رنگ های براق مورد توجه بسیاری از تولید کنندگان قرار گرفته بود. ولی این روز ها کمتر خودرویی را ببینید که از رنگ های براق و اکریلیک در بدنه آن ها استفاده شده باشد ولی همچنان این رنگ در بدنه خودرو های کلاسیک و آنتیک دیده میشود. میتوان گفت که این رنگ اگر به درستی رنگ آمیزی شود، عملکرد خوبی خواهد داشت. در ساخت رنگ براق خوردو از ذرات ریز کریستالی استفاده میکنند که سبب به وجود آمدن پدیده شکست میشود. با توجه به این امر سعی کنید در رنگ آمیز بدنه خودرو با این رنگ دقت بسیار زیادی به خرج دهید.

 

مزایای رنگ براق خودرو

  • برای استفاده در نقاشی خودرو آسان و بی دردسر است.
  • تنوع بالایی در رنگ هایش دارد.
  • کمتر دچار گرد و غبار و کثیفی میشود.
  • در حداقل زمان ممکن و به سرعت خشک میشود.
  • درخشندگی بالایی دارد.

 

معایب رنگ براق خودرو

  • برای این که درخشش خود را به صورت مداوم حفظ کند باید به طور منظم پولیش کاری شود.
  • ثبات رنگی بالایی ندارد.
  • اگر در معرض اشعه ماورا بنفش قرار بگیرد، به سرعت رنگ عوض میکند.

 

رنگ روغنی بدنه خودرو

درست است که در گذشته از رنگ روغنی در رنگ آمیزی بدنه خودرو بسیار استفاده میکردند ولی امروزه استفاده از این رنگ بسیار محدود شده است. در رنگ آمیزی رنگ روغنی از دولایه رنگ به ترتیب رنگ پرایمر و رنگ اصلی استفاده میکنند.

 

 مزایای رنگ روغنی

  • درخشندگی و براق بودن رنگ در حد قابل قبول میباشد.
  • ضخامت بالایی بر روی بدنه اتومبیل ایجاد میکند.
  • کیفیت بالایی دارد و در طولانی مدت نیازمند رنگ آمیزی مجدد نخواهد بود.

 

معایب رنگ روغنی

  • به مدت زمان زیادی برای خشک شدن احتیاج دارد.
  • قیمت آن زیاد است.
  • توانایی ترکیب با رنگ های دیگر را ندارد.
  • به نور زیاد حساسیت دارد و احتمال تغییر رنگ در آن وجود دارد.
  • خراش های جزئی در آن به سختی قابل تعمیر است.

 

رنگ فوری یا سلولزی بدنه خودرو

همان طور که از نام این رنگ مشخص است، رنگ فوری در کوتاه ترین زمان ممکن خشک میشود. چون در ساخت این رنگ از سلولز استفاده میشود به همین دلیل به آن رنگ سلولزی نیز گفته میشود. با توجه به این که این رنگ دوام بالایی دارد، به عنوان یکی از محبوب ترین رنگ ها شناخته میشود.

 

مزایای رنگ فوری یا سلولزی

  • در برابر حرارت و اشعه یو وی مقاومت بالایی دارند.
  • در برابر تغییر رنگ و کدر شدن مقاوم است.
  • برای استفاده در شرایط مختلف آب و هوایی مناسب است.
  • رنگ خودرو در کوتاه ترین زمان ممکن خشک میشود.
  • فرایند نقاشی نیز در کوتاه ترین زمان ممکن انجام میشود.

 

معایب رنگ فوری یا سلولزی

  • احتمال آتش سوزی رنگ فوری ماشین وجود دارد.

رنگ مات و کدر بدنه خودرو

رنگ مات در خودرو بیشتر نور تابیده شده به خود را جذب میکند و حالت ماتی به سطح خودرو میدهد. رنگ مات به وفور در خودرو ها دیده میشود به این علت که فرایند رنگ آمیزی خودرو با رنگ مات بسیار زمان بر و سخت است. علاوه بر این باید در نگه داری آن ها حساسیت زیادی به خرج دهید چرا که بسیار گران قیمت میباشند. رنگ مات طرفداران چندانی ندارند چرا که فقط در سه رنگ مشکی، نقره ای و خاکستری یافت میشوند.

 

مزایای رنگ مات و کدر

  • ظاهر منحصر به فردی دارند.
  • کیفیت بالایی دارند.
  • رنگ بدنه خودرو یکدست است.

 

معایب رنگ مات و کدر

  • در هنگام رنگ آمیزی بدنه خودرو با این رنگ، نمیتوان عیوب ماشین را به راحتی برطرف کرد.
  • شست شوی آن سخت است.
  • آسیب دیدگی جزئی خیلی زود نمایان میشود.

 

رنگ خاص و سفارشی بدنه خودرو

این رنگ همانند که از نامش مشخص است، بر اساس سلیقه مشتری به بدنه خودرو زده میشود. البته روی هر خودرویی نمیتوان این رنگ را پیاده کرد و فقط مخصوص خودرو های خاص میباشد. با توجه به این که این رنگ ها بر اساس سلیقه مشتری زده میشود، زمان زیادی برای رنگ آمیزی نیاز داریم. در شست و شوی این ماشین ها به هیچ وجه نباید از مواد شیمیایی استفاده کرد.

 

مزایای رنگ خاص و سفارشی خودرو

  • بر اساس سلیقه مشتری میباشد.
  • از لحاظ مادی ارزش بالایی دارد.

 

معایب رنگ خاص و سفارشی خودرو

  • هزینه بالایی دارد.
  • رنگ آمیزی آن به زمان زیادی نیاز دارد.

هر سوالی داشتید از ما بپرسید