سرامیک بدنه خودرو

سرامیک بدنه خودرو

سرامیک بدنه خودرو

اکثر افراد در انتخاب خودروی جدید خود به ظاهر آن اهیمت زیادی میدهند و دوست دارند این ظاهر زیبا همیشگی باشد و هیچ وقت خراب نشود. بر همین اساس آن ها برای داشتن چنین خودرویی با ظاهری زیبا تلاش زیادی برای محافظت از آن میکنند. سرامیک بدنه خودرو که با نام دیگر نانو سرامیک نیز شناخته میشود، به منظور حفظ زیبایی ظاهری بدنه خودرو استفاده میشود. از طرفی روکش نانو سرامیک یا سرامیک یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از خط و خش بدنه ماشین است. ضمن این که سرامیک به جلوگیری از آفتاب سوختگی خودرو کمک کرده و ظاهر آن را تا مدت ها به صورت براق حفظ میکند.

سرامیک بدنه خودرو چیست؟

سرامیک بدنه خودرو نوعی پلیمر با حالت مایع است که به صورت دستی بر روی بدنه خودرو میزنند. هدف از این کار پوشش بدنه خودرو در برابر عوامل آسیب زای خارجی میباشد. این عوامل میتواند شامل اشعه ماورا بنفش، آلودگی و آلاینده های موجود در محیط، خط و خش های ایجاد شده احتمالی و … باشد. در واقع نانو سرامیک ما بین بدنه خودرو و محیط بیرونی قرار میگیرد که همانند یک لایه محافظ عمل میکند. روکش سرامیک یک لایه آب گریز است که به سطح بدنه خودرو شفافیت و جلای خاصی میدهد. این روکش با رنگ بدنه خودرو ارتباط ایجاد کرده و جزوی از بدنه محسوب میشود.

انواع سرامیک بدنه خودرو

وقتی از انواع سرامیک خودرو صحبت میکنیم، منظورمان تفاوت آن ها در کیفیت مواد سازندشان میباشد؛

سرامیک پلیمری: سرامیکی که از جنس پلیمر است پیوند محکمی با بدنه خودرو برقرار میکند و به همین دلیل جزوی از بدنه خودرو محسوب میشود. این سرامیک به راحتی از بین نمیرود و مقاومت بالایی دارد.

سرامیک کوارتزی: اگر بخواهیم قوی ترین پوشش سرامیکی موجود در دنیا را برایتان معرفی کنیم، سرامیک کوارتزی را مثال خواهیم زد. این سرامیک در برابر انواع خط و خش ها بسیار مقاوم بوده و ماندگاری بالایی دارد. ضمن این که، این نوع سرامیک بسیار براق بوده و ظاهر زیبایی به ماشین میدهد. گفتنی است که این سرامیک زیبایی ظاهری ماشین شما را تا مدت ها حفظ میکند.

سرامیک هیبریدی: ترکیب دو نوع سرامیک پلیمری و کوارتزی، سرامیک هیبریدی را میسازد. وقتی از هر دو نوع سرامیک ها در ترکیب سرامیک هیبریدی استفاده میشود، خاصیت و ویژگی های مثبت سرامیک افزایش میابد. به این صورت که این سرامیک سخت ترین نوع سرامیک میباشد و بر همین اساس نیز مقاومت بالایی دارد.

مواد سازنده سرامیک خودرو چیست؟

برای ساخت سرامیک خودرو از ترکیب پلیمر ها، کوارتز و دیگر مواد استفاده میکنند. وجود کوارتز در ساختار سرامیک به آن اجازه مقاومت در برابر خط و خش و خوردگی میدهد و ضمن این که کوارتز به سرامیک خاصیت ارتجاعی میدهد و همین خاصیت سبب میشود که بتوان سرامیک را در انواع حالت ماشین، روی بدنه آن پیاده کرد. از دیگر مواد سازنده سرامیک خودرو میتوان به پلیمر مایع اورتان اشاره کرد. اورتان به سرامیک خودرو خاصیت ضد خش بودن و آبگریزی میدهد.

هدف اصلی ما از نصب سرامیک خودرو روی بدنه آن، محافظت از رنگ اصلی بدنه خودرو و جلوگیری از کدر شدن آن است. وقتی سرامیک کردن بدنه خودرو وجود دارد، دیگر پولیش یا واکس کردن بدنه خودرو، تصمیمی اشتباه است چرا که این روش ها ماندگاری بالایی ندارند و از همه مهم تر هزینه بالایی به شما تحمیل میکنند و چون دوام کمی دارند شما را مجبور به انجام و صرف هزینه مجدد میکنند. ضمن این که این روش ها به رنگ اصلی بدنه خودرو آسیب وارد کرده و زیبایی آن را از بین میبرند.

مزایای سرامیک بدنه خودرو

پوششی که توسط سرامیک ایجاد میشود نیمه دائمی بوده و میتواند با رنگ خودرو تماس برقرار کند. این سرامیک ها از پلیمر های مایع ساخته میشوند که پوشش آبگریزی را روی بدنه خودرو ایجاد میکنند. البته گفتنی است که این پوشش ها با چشم قابل مشاهده نمیشود. نانو سرامیک بدنه خودروی شما را در برابر پرتو های فرابفش خورشیدی، باران های اسیدی و سایر آلودگی ها مقاوم میکند.

افزایش زیبایی و درخشندگی خودرو با استفاده از پوشش سرامیکی

افراد زیادی به کدر شدن رنگ و بدنه خودرو اهمیت زیادی میدهند و خیلی از افراد از این که خودرویشان دیگر مثل سابق درخشندگی ندارد، ناراحت میباشند در چنین شرایطی سرامیک بدنه خودرو میتواند به داد چنین افرادی برسد. سرامیک بدنه خودرو را مثل خودرو های نمایشگاهی جلا داده و براق میکند و زیبایی ظاهری ماشین دو چندان میشود. در واقع میتوان گفت که شما میتوانید به کمک سرامیک ماشین خود را عین روز اول نو کنید.

حفاظت از بدنه خودرو با روکش نانو سرامیکی

سرامیک خودرو از ماشین شما در برابر هر گونه خط و خشی محافظت میکند. به بیان دیگر سرامیک همانند پوششی مقاوم و مستحکم عمل میکند که هیچ جسمی نمیتواند بر روی بدنه خودرو سرامیکی شده خراشیدگی ایجاد کند. از طرف دیگر سرامیک بدنه، ماشین را در برابر آلودگی های موجود در هوا مقاوم میکند. در واقع هیچ آلاینده شیمیایی نمیتواند به بدنه خودرو آسیب برساند.

توجه داشته باشید که اگر خودرو برای مدت زمان زیادی در معرض تابش نور خورشید قرار گیرد رفته رفته رنگ آن کدر شده و کیفیت خود را از دست میدهد که برای جلوگیری از این اتفاق شما میتوانید بدنه خودروی خود را سرامیک کاری کنید. بدنه خودرو وقتی برای مدتی طولانی در معرض تابش فرا بنفش خورشید قرار میگیرد، رنگ آن اکسیده میشود. سرامیک جلوی این اتفاق را میگیرد. توجه داشته باشید که پوشش نانو سرامیک هیچ گونه آسیبی به بدنه و رنگ اصلی خودرو وارد نمیکند.

دوام بیشتر بدنه خودرو با سرامیک

پوشش سرامیکی نسبت به رنگ، بیشتر بدنه خودرو را در برابر آسیب های احتمالی مقاوم میکند. بر این اساس که سرامیک دارای پوششی از جنس نانو میباشد، به راحتی میتواند حتی در برابر عوامل آسیب زای کوچک نیز مقاومت کند.

داشتن یک خودروی همیشه تمیز با پوشش سرامیک

با توجه به این که سرامیک ساختاری از جنس نانو دارد تا ریزترین اعضای بدنه خودرو نفوذ کرده و از آن محافظت میکند و به همین دلیل نیز مانع از ورود ذرات ریز گرد و غبار به بدنه خودرو میشود و به این ترتیب سطح بدنه خودرو همواره تمیز باقی میماند. حتی اگر گرد و غبار بر روی بدنه بنشینند باز هم نمیتوانند جایی برای نفوذ پیدا کنند و به این صورت شما میتوانید به راحتی و به کمک یک پارچه سطح بدنه را تمیز کنید. علاوه بر این وقتی خودرو در حال حرکت باشد، ذرات ریز نمیتوانند روی سطح ماشین جایی بیابند چرا که نفوذ ناپذیر بوده در نتیجه مجبور هستند روی سطح ماشین غلت بخورند و جا به جا شوند.

کارایی بهتر نانو سرامیک نسبت به واکس کردن بدنه خودرو

افرادی که به زیبایی ظاهری بدنه خودرو اهمیت میدهند، معمولا تمایل دارند بدنه خودرو خود را واکس بزنند. واکس کردن نیز میتواند درخشندگی زیادی به بدنه خودرو دهد ولی مشکلاتی نیز به همراه خود دارد. به این صورت که واکس کردن یک فرایند موقتی است و پس از مدتی واکس روی بدنه فرسوده میشود به طوری که شما باید سالانه چندین بار خودرو خود را واکس بزنید. ولی با سرامیک میتوانید یک بار برای همیشه درخشندگی را به خودروی خود هدیه دهید.

خودروی سرامیکی شده تنها فقط از روش درخشندگی آن میتواند تشخیص داده شود و دیر غیر این صورت هیچ مشخصه ظاهری دیگری ندارد. از طرف دیگر پوشش نانوی سرامیک آب گریز بوده و از نفوذ قطرات آب به بدنه خودرو جلوگیری میکند در نتیجه قطرات آب روی بدنه لکه ایجاد نمیکنند. این در حالی است که واکس بدنه پس از مدتی توسط آب باران، عوامل آلاینده محیطی از بین میرود و فرسوده میشود و نقش حفاظتی ندارد.

هزینه مقرون به صرفه پوشش نانو سرامیک

شاید وقتی بار اول با قیمت های سرامیک خودرو روبرو میشوید، در نظر خود گران بدانید این در حالی است که با توجه به دائمی بودن پوشش نانو سرامیکی خودرو هزینه مقرون به صرفه تری از واکس کردن بدنه خودرو دارد.

مراحل انجام سرامیک بدنه خودرو

مرحله اول: قبل از اینکه اقدام به سرامیک بدنه خودرو بکنید، ابتدا باید به کمک شوینده مناسب بدنه ماشین، سطح ماشین را از وجود هر گونه آلودگی پاکسازی کنید.

مرحله دوم: در مرحله دوم شما باید تک خط و خش ها، خراشیدگی و هر گونه آسیب موجود روی بدنه را تعیین کرده و بررسی کنید. شما همچنین باید به بررسی فرو رفتگی های بدنه نیز بپردازید. سپس به کمک یک ضخامت سنج، ضخامت این آسیب دیدگی ها را تعیین کنید.

مرحله سوم: به کمک چسب های مخصوصی، بخش هایی از خودرو نظیر آینه، شیشه ها و دیرگ قسمت های ظریف خودرو را بپوشایند.

مرحله چهارم: سپس باید هر گونه خظ و خش موجود روی بدنه را به کمک پولیش های مناسب و مخصوص ترمیم کنید. با توجه به این که اگر این مرحله را به درستی پشت سر نگذارید احتمال این که سرامیک بدنه به طور یکدست درنیاید، زیاد است در نتیجه بهتر است این مرحله را با دقت و حوصله فراوانی انجام دهید.

مرحله پنجم: پولیش کاری معمولا به از بین بردن و ترمیم خط و خش های عمیق میپردازد ولی گاهی اوقات ممکن است خراشدیگی های ریزی نیز در سطح خودرو وجود داشته باشد که اصلا با چشم قابل مشاهده نمیباشد. در چنین شرایطی اگر سرامیک کاری انجام شود، سطح سرامیک ناصاف خواهد بود. در نتیجه شما باید به وسیله چراغ قوه هایی با فشار قوی، تمام سطح بدنه را بررسی کنید. پس از این که حتی ریز ترین خراشیدگی ها را نیز تعیین کردید، میتوانید به کمک پولیش، این مناطق را ترمیم کنید.

مرحله ششم: این مرحله آخرین مرحله آماده سازی خودرو برای سرامیک کاری است. وقتی تمام پنج مرحله قبل را انجام دادید، به کمک مواد سیلیکونی، بدنه خودرو را پوشش میدهند. وقتی شما از این مواد استفاده میکنید، پوشش سرامیک خیلی صاف و یکدست در می آید. فقط توجه داشته باشید که باید تک تک این مراحل را با دقت و حوصله تمام انجام دهید.

مرحله هفتم: در این مرحله بدنه خودروی شما برای سرامیکی کردن آماده شده است. در این مرحله شما باید برای سرامیکی کردن بدنه خودرو از مواد با کیفیتی استفاده کنید تا در نهایت خودرویی زیبا و با سطحی براق داشته باشید .

هر سوالی داشتید از ما بپرسید