منظور از دیتیلینگ خودرو چیست؟

دیتیلینگ خودرو

از کلمه دیتیلینگ خودرو، این روز ها بیش از پیش استفاده میکنند. البته کسانی که در حوزه کارواش کار میکنند و یا فعال این حوزه هستند، بیشتر از سایرین با این کلمه سر و کله میزنند‌. البته گفتنی است که این کلمه، در کشور های مختلف معانی مختلفی دارد و به تبع آن کار های گوناگونی انجام میدهند. اگر بخواهیم، مثالی بزنیم، میتوانیم بگوییم که آمریکایی ها به تمیز کردن خودرو، دیتیلینگ میگویند.

حال اگر بخواهیم به صورت جزئی تر دیتیلینگ را برای شما شرح دهیم، باید بگوییم که به تمیز کردن و پاکسازی تمامی قسمت های خودرو یعنی قسمت های داخلی، بدنه و از همه مهم تر موتور خودرو دیتیلینگ گفته میشود. تمیزکاری در دیتیلینگ به کمک ابزار و تجهیزات حرفه ای صورت میگیرد.

توجه داشته باشید که رنگ کاری و صافکاری که بعد از تصادفات روی ماشین انجام میشود، جزو خدمات دیتیلینگ محسوب نمیشود. به طور کلی همین قدر بگوییم که به کار های ظریفی که روی خودرو انجام میدهند تا زیبایی آن افزایش یابد، دیتیلینگ گفته میشود.

در کشور انگلیس نیز اکثر خدماتی که در جهت تمیزکاری خودرو انجام میشود با عنوان خدمات دیتیلینگ خودرو شناخته میشود. همان طور که گفتیم در کشور ما نیز این کلمه در مدت های اخیر بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد و مخصوص تمیزکاری های عمیق خودرو است.

اگر بخواهیم به صورت دقیق تر به معنی واژه دیتیلینگ بپردازیم، باید بگوییم که به پاکسازی عمیق و بی نقص، پولیش کاری تمامی قسمت ها و اجزای داخلی و خارجی خودو که از طریق ابزار و تجهیزاتی صورت میگیرد که در کارواش های معمولی یافت نمیشود، دیتیلینگ خودرو گفته میشود.

باز هم بگوییم که خدمات صافکاری، ترمیم قطعات و نقاشی خودرو جزو خدمات دیتیلینگ خودرو محسوب نمیشود. البته بخشی از خدمات دیتیلینگ خودرو میتواند شامل ترمیم های سطحی و عادی خودرو باشد ولی در چنین شرایطی شما باید هزینه بیشتری از یک دیتیلینگ خودروی معمولی پرداخت کنید. در واقع ترمیم ها جزو خدمات اضافی در دیتیلینگ محسوب میشوند.

مراحل انجام دیتیلینگ خودرو

اگر بخواهیم از اهداف مهم دیتیلینگ خودرو ها بگوییم، باید بگوییم که ترمیم رنگ و بازیابی خودرو، پاکسازی خط و خش های سطحی بدنه خودرو، پاکسازی اثرات مانده روی ماشین در اثر گذشت زمان همانند اثرات خورشید در مدت ها طولانی و کلیه خدماتی که در جهت بازیابی زیبایی خودرو انجام میشود، جزو مهم ترین اهداف دیتیلینگ خودرو ها است.

مرحله اول: اولین مرحله از دیتیلینگ خودرو به شست و شوی خودرو اختصاص میابد. در این مرحله به زیرشویی یعنی شست و شوی قسمت زیرین خودرو، شست و شوی چرخ ها و گلگیر ها، شست و شوی هر قسمت از خودرو که در معرض روغن است، شست و شوی آلودگی هایی که ناشی از لنت ترمز صورت گرفته است، شست و شوی آلودگی های کف راه و … میپردازند. در واقع در مرحله اول تمامی قسمت های آلوده ماشین شست و شو داده میشود.

مرحله دوم: در مرحله بعد، قسمت بیرونی یعنی بدنه ماشین را شست و شو میدهند. این شست و شو شبیه شست و شو هایی عادی هست که در کارواش های برای بدنه بیرونی ماشین ها انجام میدهند.

سپس به کمک ابزار مخصوص دیتیلینگ یعنی به کمک یک برس مخصوص، مناطق مخصوصی از خودرو نظیر جلوی پنجره، اطراف شیشه ها و هر قسمتی از خودرو که در مرحله قبل یعنی د حین شست و شوی عادی تمیز نشده بود، پاکسازی میکنند.

در دیتیلینگ خودرو برای شست و شوی بدنه بیرونی خودرو از واش میت ها ( ابزار های ظریف پاکسازی خودرو ) و دستمال های میکرو فایبر استفاده میکنند که بهتر از اسفنج و دستمال های جیر هستند.

پس از این کار اگر هنوز هم آلودگی هایی روی بدنه باقی مانده باشد، به کمک خمیر هایی پاکسازی میشود. البته وقتی شما از خمیر استفاده میکنید، در واقع در تلاش هستید تا بدنه را برای پولیش کاری آماده سازی کنید. اگر به هر دلیلی از خنیر استفاده نکنید، سطح شما پس از پولیش کاری و اصلاح خطوط بدنه نا صاف خواهد بود.

مرحله سوم: پس از این که سطح خودرو به طور کامل تمیز شد، وارد مرحله پولیش کاری میشویم. در این مرحله باید به کمک پولیش خراشیدگی های سطحی، خراشیدگی های دایره ای شکل، قسمت های کدر، اکسید شدگی ها و دیگر نواقص از بین ببریم. برای این کار از دستگاه های روتاری و یا دوال اکشن استفاده میکنیم که هر دوی آن ها میتواند به خوبی مواد پولیش را روی سطح پولیش کاری کنند و نتایج بهتری حاصل دهند.

البته بهتر است از مواد مناسب برای پولیش کاری استفاده شود چرا که مواد مناسب در صرفه جویی وقت و انرژی لازم برای انجام این کار کمک میکند. در نتیجه باید سعی شود در انتخاب مواد مناسب کوتاهی نشود. دقت داشته باشید که این نرحله جزو مراحل مهم بازیابی زیبایی خودرو است و مدت زمان، انرژی و مواد مورد نیاز برای انجام آن به شرایط خودرو بستگی دارد و میتواند بین ۱ الی چند روز نیز طول بکشد.

مرحله چهارم: پس از این که مرحله سوم به پایان رسید، باید اقدامات لازم را جهت حفاظت از خودرو انجام دهیم چرا که در غیر این صورت بدنخ خودرو بسیار آسیب پذیر خواهد شد. معمولا برخی از افراد برای این که سطح بدنه چسبنده شده و برای پذیرش واکس آماده شود، از موادی استفاده میکنند تا بدنه را برای واکس زدن زمینه سازی کنند. اگر از واکس های با کیفیت طبیعی استفاده کنید، خیالتان راحت باشد چرا که اکثرا از جنس پلیمر هستند، سختی بالایی دارند و از همه مهم تری جلای بالایی به بدنه میدهند.

مرحله پنجم: پس از این که تمام مراحل بالا را انجام دادیم، نوبت به پاکسازی و تمیزکاری داخل ماشین میرسد. در این مرحله برای افزایش طول عمر بدنه و جلا بخشیدن به آن از مواد به خصوصی استفاده میکنند. در نهایت پس از این مرحله فرایند دیتیلینگ خودرو به پایان میرسد.

دیتیلینگ خودرو

اهداف دیتیلنیگ خودرو

به طور کلی میتوانیم بگوییم که دیتیلینگ خودرو با هدف پاکسازی عمیق خط و خش های درون و بیرون خودرو انجام میشود که در طی زمان به وجود آمده است.

به طور خلاصه میتوانیم بگوییم که دیتیلینگ خودرو با اهداف زیر انجام میشود؛

  • بازسازی و ترمیم کلی رنگ بدنه خودرو
  • بهبود وضعیت ظاهری خودرو
  • پاکسازی و از بین بردن خط و خش های درون و بیرون خودرو
  • پاکسازی آلودگی های روی صندل
  • کاهش زمان، انرژی و هزینه شست و شوی خودرو به نسبت شست و شوی آن در خانه
  • افزایش عمر و کارایی قطعات داخلی و خارجی خودرو

انواع دیتیلینگ خودرو

دیتیلینگ داخل خودرو

در دیتیلینگ داخل خودرو، قسمت های داخلی خودرو از جمله داشبورد، سطوح پلاستیکی، تو دوزی های صندلی، صندوق عقب، کفی، نمایشگر ها، سقف و … به صورت عمیق و تمیز پاکسازی میکنند.

دیتیلینگ خارجی خودرو

در دیتیلینگ خارجی خودرو نیز قسمت های خارجی خودرو از جمله گلگیر ها، لاستیک ها، بدنه، انواع چراغ های به کار رفته در خودرو، سپر، رینگ، رکاب، کاپوت، درب صندوق عقب، برف پاک کن، درزگیر، باربند، بادگیر شیشه و … با ظرافت بالایی تمیز کاری میشوند.

ابزار دیتیلینگ خودرو

ابزار مورد نیاز برای دیتیلینگ خودرو

با توجه به این که کار های انجام شده برای دیتیلینگ داخلی و خارجی خودرو با یک دیگر متفاوت است در نتیجه ابزار مورد نیاز برای آن دو نیز با هم متفاوت خواهند بود.

ابزار لازم برای دیتیلینگ داخلی خودرو

دستگاه پولیش: برای رفع و از بین بردن خط و خش های سطحی بدنه خودرو از سه نوع دستگاه پولیش روتاری، دوال اکشن و اوربیتال استفاده میکنند.

پد پولیش: برای این که بتوانند واکس روی بدنه خودرو را پاکسازی کنند و خط و خش باقی مانده از رنگ روی بدنه را تمیز کنند، از پد پولیش استفاده میکنند که جنس آن پشم یا میکرو فایبر میباشد.

دستمال میکرو فایبر: دستمال های میکرو فایبر بسیار نرم و لطیف هستند در نتیجه برای پاک کردن لکه ها و کثیفی های بدنه بیرونی خودرو استفاده میکنند. این دستمال حتی لکه های جزئی و ظریف را نیز به دلیل ظرافت بالایی که دارد پاکسازی میکند.

شامپو های مخصوص شست و شوی خودرو: حتما باید از شوینده ها و شامپو های مخصوص شست و شوی خودرو استفاده کنند چرا که مواد به کار رفته در ساخت این شامپو ها مناسب بدنه خودرو میباشد.

کارواش بدون آب با مواد نانو: مواد نانو به طور کامل سازگار با محیط زیست هستند و پایدار میباشند و از همه مهم تر مصرف آب را به حداقل میرسانند.

موتور شوی خودرو: موتور شوی خودرو از ترکیباتی ساخته شده است که برای از بین بردن لکه ها، کثیفی ها و دیگر آلودگی های روی خودرو که به مرور زمان ایجاد شده اند، بسیار مناسب میباشند.

لاستیک شوی و رینگ شوی خودرو: در هنگام دیتیلنیگ رینگ و لاستیک خودرو از شامپو و شوینده های مخصوص این قسمت استفاده میکنند. در قسمت رینگ و لاستیک خودرو ممکن است آلودگی و جرم هایی از سطح آسفالت خودرو باقی بماند که در هنگام دیتیلینگ خودو از رینگ شوی و لاسیتک شوی مجزا برای پاکسازی آن ها استفاده میکنند.

پوشش نانو سرامیک: پس از این که دیتیلینگ خودرو به پایان رسید از پوشش نانو سرامیک برای محافظت از بدنه خودرو استفاده میکنند.

 ابزار لازم برای دیتیلینگ داخلی خودرو

دستگاه بخار: در دیتیلینگ داخلی خودرو از دستگاه بخار برای تمیز کردن قسمت های واخل کابین و صندلی ها استفاده میکنند. از جمله مزایای این دستگاه میتوان به از بین بردن بوی بد سیگار، لکه هاو آلودگی ها د نقاط دور از دسترس اشاره کرد.

برس های مناسب دیتیلینگ داخلی خودرو: از این برس ها برای تمیز کاری و ریزه کاری های با ظرافت  برای قسمت های داخل خودرو استفاده میکنند. وقتی مرکزی از در هنگام دیتیلینگ خودرو اط برس های آشغال گیر و تمیز کننده استفاده میکند یعنی صلاحیت انجام این کار را دارد.

جارو برقی: جارو برقی به کار رفته برای دیتیلینگ خودرو با جارو برقی داخل خانه متفاوت است. به این صورت که قدرت مکش و اندازه دهنه جارو برقی متاسب دیتیلینگ مخصوص قسمت های مختلف خودرو است.

تورنادو گان: از این وسیله برای قسمت هایی از داخل خودرو که امکان شست و شوی آن ها با آب وجو ندارد، استفاده میکنند.

پاک کننده سطوح چرمی خودو: از این ابزار برای پاکسازی خودرو های لوکس که دارای روکش چرنی هستند، استفاده میشود‌. البته اگر در دیگر خودرو ها نیز از روکش چرمی استفاده شود، میتوانیم از ین دستگاه ها برای پاکسازی آن استفاده کنیم.

واکس خودرو: از واکس برای جلا دادن و براق کردن قسمت های داخلی خودرو استفاده میکنند. البته برای جلا بخشیدن به رینگ و لاستیک خودو نیز که جزو قسمت بیرونی آن هستند  از واکس استفاده میکنند.

مزایای دیتیلینگ خودرو

در دیتیلینگ خودرو از لایه های نانو سرامیک استفاده میکنند که این امر  میتواند در محافظت از بدنه درونی و بیرونی خودرو موثر باشد.

علاوه بر این هنگام دیتیلینگ خودرو از موادی استفاده میکنند که مقاومت خودرو را در مقابل آفتاب سوختگی افزایش میدهد.

دیتیلینگ سبب براق شدن خودرو میشود.

علاوه بر این در افزایش جذابیت ظاهری خودرو کمک شایانی میکند.

ضمن این که دیتیلینگ خودرو طول عمر قطعات داخلی و خارجی خودرو را افزایش میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *